Projekt Zmiana. Dziecięce doświadczenie pandemii ma na celu zbadanie, jak dzieci w wieku przedszkolnym doświadczają zmian związanych z pandemią. Chcemy się dowiedzieć, jak dzieci widzą swoją rolę w tej sytuacji, jak rozumieją pandemię COVID-19, jakie znaczenia jej nadają, jak postrzegają zmiany, które spowodowała w ich życiu. Jako zespół badawczy zakładamy, że w sytuacji kryzysowej dotykającej wszystkich obywateli głosy dzieci powinny zostać wysłuchane i uwzględnione. Pozwoli to lepiej zrozumieć różne oblicza pandemii.
Projekt prowadzony jest wspólnie z przedszkolami w Pruszkowie: Przedszkolem Miejskim nr 16 w, Przedszkolem Miejskim nr 1 i Przedszkolem Miejskim nr 8.
Projekt prowadzony był podczas codziennej pracy przedszkola, we współpracy pomiędzy dziećmi i nauczycielkami. Dzieci brały w nim udział dobrowolnie. Zostały poinformowane o tym, czemu służy projekt i do czego będą wykorzystane treści, które stworzą. Rodzice otrzymali ulotki informacyjne. Rodzice i dzieci wyrażali zgodę na udział na specjalnych formularzach.
Działania w projekcie obejmowały różne aktywności, grupowe i indywidualne. Były to rozmowy o uczuciach i rysowanie emocji związanych z pandemią; rozmowy na temat treści naukowych przeznaczonych dla dzieci; rysunki świata po pandemii; wynalazki, z których niektóre również miały związek z pandemią; wypowiedzi na temat świata po pandemii. Powstały galeria prac oraz audioteka.
Dzieci nie tylko były pytane, ale też same mogły zadawać pytania. Zostały zgromadzone pytania do osób, które mogą podzielić się wiedzą na temat koronawirusa. Na pytania odpowiadają eksperci.
Projekt prowadzony jest od marca 2021 r. przez:
• Badaczki z Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad Dzieciństwem, działającego w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego
• Kadrę nauczycielską z Przedszkola Miejskiego nr 16 w Pruszkowie
• Kadrę nauczycielską z Przedszkola Miejskiego nr 1 w Pruszkowie
• Kadrę nauczycielską z Przedszkola Miejskiego nr 8 w Pruszkowie